DEVAM: 51. Nebi
(sallallahu aleyhi ve sellem)’in Abdest Alış Şekli
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ دَاوُدَ
الْإِسْكَنْدَرَانِيُّ
حَدَّثَنَا
زِيَادُ بْنُ
يُونُسَ
حَدَّثَنِي
سَعِيدُ بْنُ
زِيَادٍ
الْمُؤَذِّنُ
عَنْ
عُثْمَانَ
بْنِ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
التَّيْمِيِّ
قَالَ سُئِلَ
ابْنُ أَبِي
مُلَيْكَةَ
عَنْ
الْوُضُوءِ
فَقَالَ رَأَيْتُ
عُثْمَانَ
بْنَ
عَفَّانَ
سُئِلَ عَنْ
الْوُضُوءِ
فَدَعَا
بِمَاءٍ
فَأُتِيَ بِمِيضَأَةٍ
فَأَصْغَاهَا
عَلَى يَدِهِ
الْيُمْنَى
ثُمَّ أَدْخَلَهَا
فِي الْمَاءِ
فَتَمَضْمَضَ
ثَلَاثًا
وَاسْتَنْثَرَ
ثَلَاثًا
وَغَسَلَ وَجْهَهُ
ثَلَاثًا
ثُمَّ غَسَلَ
يَدَهُ الْيُمْنَى
ثَلَاثًا
وَغَسَلَ
يَدَهُ
الْيُسْرَى
ثَلَاثًا
ثُمَّ
أَدْخَلَ
يَدَهُ فَأَخَذَ
مَاءً
فَمَسَحَ
بِرَأْسِهِ
وَأُذُنَيْهِ
فَغَسَلَ
بُطُونَهُمَا
وَظُهُورَهُمَا
مَرَّةً
وَاحِدَةً ثُمَّ
غَسَلَ
رِجْلَيْهِ
ثُمَّ قَالَ
أَيْنَ
السَّائِلُونَ
عَنْ
الْوُضُوءِ
هَكَذَا
رَأَيْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَتَوَضَّأُ قَالَ
أَبُو دَاوُد
أَحَادِيثُ
عُثْمَانَ رَضِيَ
اللَّهُ
عَنْهُ الصِّحَاحُ
كُلُّهَا
تَدُلُّ
عَلَى مَسْحِ الرَّأْسِ
أَنَّهُ
مَرَّةً
فَإِنَّهُمْ
ذَكَرُوا
الْوُضُوءَ
ثَلَاثًا
وَقَالُوا فِيهَا
وَمَسَحَ
رَأْسَهُ
وَلَمْ
يَذْكُرُوا
عَدَدًا
كَمَا
ذَكَرُوا فِي
غَيْرِهِ
108....Osman b.
Abdurrahman et-Teyim'den rivayet edildiğine göre; ibn Ebi Müleyke'ye abdesti
sormuşlar. O da şöyle cevap vermiş; "Ben Osman b. Affan'a abdestin
sorulduğuna şahid olmuştum. O (bunun üzerine) su istedi. Kendisine bir su kabı
getirildi. Sonra o kabı eğip (içindeki sudan) sağ eline döktü ve ellerini
yıkadı. Sonra da sağ elini suya daldırıp üç kerre ağzına su verip dışarı attı.
Üç kerre burnuna su verdi, üç kerre de yüzünü yıkadı. Sonra üç kerre sağ elini
ve üç kerre de sol elini (bileklerine kadar) yıkadı. Sonra elini daldırıp suyu
avuçlayarak başını ve kulaklarını meshetti. Kulaklarının içini ve dışını birer
kere meshetti. En sonunda da ayaklarını yıkayıp, "bana abdestten soranlar
hani nerede? İşte ben Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i böyle abdest
alırken gördüm." dedi.
Ebu Davud dedi ki:
Osman’ın rivayet ettiği sahih hadislerin hepsi de başın bir kerre mesh
edileceğine delalet ederler. Osman hadisini nakleden raviler, rivayetlerinde
abdestin, her uzvun üç kerre yıkanmasıyla olacağını söyledikleri halde, başın
sadece meshedileceğini söylemekle yetinip diğer uzuvlardaki gibi kaç defa
olacağını zikretmediler.
AÇIKLAMA: Açıklama bir önceki hadis'te yapıldı. Ancak
burada Ebu Davud'un, Hz. Osman (r.a.)'ın rivayet ettiği hadislerin hepsinin
başın bir kere meshedileceğine delalet ettiği sözüne İbn Kudame gibi bazı alimler
itiraz etmişlerdir. Zira Ebu Davud bizzat kendisi Rasulullah (s.a.v.)'in başını
üç kere meshettiğine dair iki hadis rivayet etmiştir. Bunu, Hafız İbn Hacer,
Buhari şerhi Fethu'l-Bari’de şöyle izah etmiştir:
"Ebu
Davud bu sözüyle kendisinin rivayet ettiği iki Hadisin dışındaki Hz. Osman'dan
rivayet edilen hadisleri kasdetmiş ve onlar üzerindeki görüşlerini
açıklamıştır."
Bu
mevzuda başın bir kez meshedileceğine dair en kuvvetli delil İbn Huzeyme ve
başkalarının Abdullah b. Amr b. As kanalıyla rivayet ettiği meşhur hadisdir ki;
bu hadise göre Rasul-i Ekrem (s.a.v.) başını bir kere meshetmiş ve abdest sona
erdikten sonra da: "Kim benim şu abdestime bir şey ilave ederse kötülük ve
zulmetmiş olur buyurmuştur. [bak.
Heysemî, Mecmau'z-zevaİd, I, 231]